Gode resultater i Romjula for våre unge skiløpere

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 31. Des 2011

Flere har deltatt på skirenn i romjula og her er en liten oppsummering.

3. juledag gikk Emma Murvold og Maiken Min Midtskogen Gåsburennet i klassisk på Gåsbu. Der stilte nærmest hele eliten i jenter 14 år og de to fikk virkelig kjørt seg. Begge var godt fornøyd og ble henholdsvis nr. 5 og 6 i sin klasse. Emma nr. 5 og Maiken nr. 6. De vær nær et min bak den suverene vinner Mathilde Myrvold fra Vind IL.

4. juledag var første renn i Sjusjøcupen og det sto sprint i fristil på programmet. I prologen gikk alle de tre jentene i J-14 år til finalen. I finalen ledet Maiken fra start til mål. Emma Murvold gikk inn til 3. plass og Sara Sundli besatte 6. plass i klassen. Nok en gang ser det ut til at våre tre jenter i denne klassa vil dominere i Sjusjcupen.

Blant gutta så nådde Sverre Grønvold A-finalen for G-13 og var med helt framme. Det holdt ikke helt inn for Sverre og han endte på en flott 4. plass. I G-14 havnet Martin Grønvold i C-finalen og så ut til å gå mot en sikker seier i finalen, da han var uheldig å falle rett før oppløpet. Da havnet han i stedet på 6. og siste plass i den pulja. For G-15 gikk Vegard Hem Johansen et fint løp og han havnet på 4. plass i D-finalen. Totalt sett gode prestasjoner av våre tre gutter i tøffe klasser.

6. juledag var det den tradisjonsrike Tolgastafetten som sto på programmet. Her stilte vi lag både for gutter i 13-16 år og jenter i samme klasse. Der er reglene at man har tre løpere på hvert lag og alder til sammen kan max være 45år. Først ut var gutta og Sverre Grønvold gikk første etappe. Han møtte stort sett bare gode 15 og 16 åringer på sin etappe og havnet på 12. plass til veksling. Sverre gikk såpas bra at avstanden fremover ikke var veldig stor. På andre etappe gikk Martin Grønvold og han gikk sitt beste langrenn noen sinne. Han gikk laget helt opp til 6. plass og hadde 3. beste etappetid på sin etappe. På siste etappe gikk Vegard Hem Johansen og han gikk også bra. Han måtte slippe forbi seg tre lag, slik at guttene endte på en 9. plass til slutt. Uansett flott av gutta og alle tre holder alder også neste år.

Så skulle jentene gå og her var det totalt 10 lag. Maiken Min Midtskogen gikk første etappe og hun åpnet tøft og nærmest sprengte feltet. Det var kun Tolga som klarte å følge henne sånn nogenlunde. På toppen av løypa lå Stor-Elvdal og Tolga helt likt, men Maiken er veldig god til å kjøre utfor og klarte å få ei solid luke inn til veksling. På andre etappe gikk Emma et kjempeløp og hun økte forspranget til Tolga. Emma var litt uheldig å falle mot slutten av etappen, men tapte ikke veldig mye på fallet. Hun fikk i hvertfall klart beste etappetid på sin etappe. På siste etappe gikk Sara Sundli og hun gikk kansje sitt aller beste løp for sesongen. Alikevel holdt ikke det mot jenta fra Tolga som gikk enda fortere. Hun hentet inn Sara rett før stadion og klarte å få ei lita luke på 4 sekunder i mål. Til tross for tap var jentene godt fornøyd og alle gikk godt. Også disse jentene holder alder til neste år og kan stille i samme klasse også da.

Til uka begynner treninger og allerede torsdag er det årets første lysløyperenn på Norstumoen.