5 På Topp i Stor-Elvdal

5 PÅ TOPP

I STOR-ELVDAL

Sommeren 2008

Klart for ny tursesong med fem nye turer til fem av Stor-Elvdals fjelltopper.

Let etter hvite kasser med røde flagg fra 20.juni til 20.september!

I hver kasse finner du ei bok. Når du er på toppen: Skriv deg inn i boka  med dato, navn, adresse og telefonnr. Deltagerpremie, gavekort; trekkes blant de som har vært på alle 5 toppene i perioden.

I sommer finner du tur-kassene på følgende topper:

Trønnesskarven 941 m.o.h.

Følg Vinjeveien opp til Trønnesgammelsetra. Ta veien til venstre og over brua, når du kommer ned bakken på setervollen. Gå ca 50m til venstre etter brua, så vil du komme til en merket T-sti. Stien er også merket med gule bånd. Følg stien til du kommer i sørenden av Trønnesskarven, noe bløtt over Skarvmyra. Ta av stien til høyre og følg gule merkebånd til topps. Turkassa står på den nord-vestre varden. Ca 3km en veg.

Rundvola ved Fampsetra  1054 m.o.h.

Flere  alternative ruter fører til varden på toppen av Rundvola. Her har du to turforslag.

Alternativ 1: Opp Skakken fra Imsdalsveien

Korteste, men bratteste, rute går fra Imsdalsveien. Om du kjører Imsdalsveien opp fra Imsroa, følger du veien forbi søndre  Imssjøen. Mellom sjøene kommer du til ei bru over Stuva. Rett før og like ved brua ligger en parkeringsplass på høyre side. Fra denne parkeringsplassen følger du stien opp lia til Fampsetra. Stien  er meget bratt. Flott utsikt ut over Imssjøene fra oppe i lia. Når du etter hvert passerer bekken på setertrøa (Fampsetra) ser du Rundvola rett foran deg i nord-øst. Gå rett gjennom setervollen. Du vil da  komme inn på  en ny sti i motsatt ende av setertrøa. Stien følger lia opp til venstre og på nordsida av  Rundvola. Ingen sti fører opp på Rundvola. Følger du imidlertid stien til du runder vola og kommer til en tjønnpytt på venstre side, er det godt merket med gule  bånd til topps. På toppen  finner du en varde og turkassa. Flott utsikt fra toppen.

Turen tar ca 3t tur retur. (ca 4km en veg). Tørr sti.

Alternativ 2: Fra Holmsbubommen ved Vinjeveien

Følg Vinjeveien  opp til Holmsbubommen som ligger på venstre side av veien., ca 16km fra riksveg 3. Fin parkeringplass på andre siden av veien. Følg bommet vei til Holmsbu, ca 2km. (fint å sykle) Her ender veien. Herfra følges rødmerket  T-sti mot Fampen. Etter ca 1km på stien passeres en gapahuk. Skiltet T-sti følges videre opp på fjellet. I sti-deler følg i tillegg gule bånd.

Etter  sti-dele oppe på fjellet svinger stien nedover mot høyre. Etter hvert over en bekk, gjennom noe løvskog, over ei lita gresslette og en tjønnpytt på høyre side. Når du er ved tjønnpytten ligger Rundvola  på venstre side av stien og rett foran deg i sør-vest. Ingen sti følger til topps, men ta av stien til venstre og følg gule merkebånd opp mot toppen av Rundvola der du finner en varde og turkassa. Flott utsikt fra toppen. Ca 4t tur retur rask gange. (ca 8km en veg) Stort sett tørr sti

Evenstadkletten 796 m.o.h

Kjør Evenstadveien opp til Evenstadsetra, ca 8,5 km fra Evenstad. Øverst på setervollen finner du en oppbygd slakteplass på venstre side av veien. Rett ovenfor slakteplassen går det av en sti, merket med røde bånd.  Siste biten av turen går utenom sti, men er godt merket med røde bånd til topps. Fin utsikt. Stupbratt på østsida av toppen. Fin kveldstur. Turen tar ca 35minutter en veg

(Vestgardseter-)Skarven 1118 m.o.h

Ta av riksveg 3 ved Trya/Nystu, kjør Stai-Trya veien til du kommer til Tryliveien på høyre side. Kjør Tryliveien opp til Vestgårdsetra der veien ender. Følg kjerreveg innover mot Fampsetra ca 2km. Du har Skarven på venstre side av veien. Når du kommer opp på snaufjellet og veien flater litt ut skal du snart ta av til venstre. Her er det ingen sti, men godt merket med gule bånd. Etter ca 300m vil du se Skarven i sør-vest. Ca 3km en veg

Pika 1157 m.o.h

Følg riksveg 219 mot Sollia. Mellom Sollia kirke og Enden sving av til høyre mot  Øverdalsetra, beliggende ca 3km fra hovedveien. Øverst på setervollen svinger du til venstre. Etter noen hundre meter vil du på høyre side av vegen finne ”til Pika” og en tydelig sti merket med gule bånd. Stien går gjennom løvskog før den går over i åpent fjellterreng siste stykket. Du vil da se varden på toppen av Pika. Stort sett tørr sti. 40-45minutters lett gange en veg

Turene er merket, men vi anbefaler kart og kompass med på turen!

Stor- Elvdal Skiklubb, Tur- og mosjonsgruppa ønsker deg en god tur!