Storstilt dugnadsinnsats er nedlagt i løypenettet både på Nordstumoen og Mora

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 18. Nov 2007

Takket være stor dugnadsinnsats fra medlemmer i skiklubben har det blitt gjort nødvendige oppgraderinger i løypene våre. Gamle traser fra NM 94 er ryddet på Nordstumoen og på Mora er bruer forsterket og utvalgte strekninger ryddet på nytt.

Dugnad
Bjørn Grønvold er en av mange ivrige dugnadsarbeidere

Nordstumoen

Nytt av året er egen skikrossbane og skøytetrase på Nordstumoen som tar utgangspunkt i eksisterende lysløype og løypetraseer fra NM 94.

Skikrossbanen har trenerteamet, Kristin Gangås, Mona Skjæret og Asgeir Murvold stått i bresjen for. Den er blitt en flott løype som setter skiglede, lek og ferdigheter i fokus. I tillegg er den publikumsvennlig i og med at at all krattskog på skistadion er fjernet.

Skøytetraseen blir på ca 3km med variasjonsmuligheter. Desverre uten lys i den delen av traseen som går i deler av det gamle løypenettet. Men vi vil kjøre så bredt som mulig og også anlegge et klassisk spor.

Ut over dette er det også ryddet i traseene som strekker seg lengre innover skogen ved nordstumoen. Slik at vi til vinteren også vil kunne tilby ca 8 km med skiløype på Nordstumen. Dermed vil vi ha et tilbud med nytråkkete løyper i ukedagene til de som kan trene på dagtid, rett etter jobb mens det enda er lyst, eller til de som har lykt. I og med at vi ikke kjører løyper på Mora mellom mandag og fredags morgen er dette et viktig tilbud.

I tillegg har det blitt ryddet ordentlig rundt hele lysløypa slik at den kan utnyttes i full bredde ti lvinteren. Alle trær og alt kratt som har vokst i kanten elller opp under linja er fjernet.

Moraløypene.

Traseen fra Tekna/Moraveien og ned til Nordstumoen er ryddet, traseen fra undergangen på R 30 og ned til Koppang skole er ryddet, i tillegg til at det planert ut ny snuplass for løypemaskinen og ny nedkjøring til parkeringsplassen. Det utbedret og forsterket 2 bruer fra parkering ved Storslåttmyra og mor Nedre Måsabu. Og oppe ved Måsabu er det ryddet.