Gjenopptar arbeidet med sykkelløp

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 16. Okt 2007

Etter oppslaget i Østlendingen om bruddet i samarbeidet mellom Stor-Elvdal kommune og Stor-Elvdal skiklubb, har partene nå kommet sammen og besluttet å gjenoppta planleggingen av det store arrangementet.

Lederen i Stor-Elvdal idrettsråd, Morten Gustu, tok initiativ til å bringe partene sammen for å finne en løsning på saken, slik at man kunne komme videre i arbeidet.

– Det er ting her som er sagt og gjort som krevde en oppklaring. Dette har vi lyktes med, og det skal alle involverte ha ros for, sier Gustu

Oppklaringsmøte

Ordfører Sigmund Vestad inviterte på vegne av kommunen skiklubben, Idrettsrådet og Roar Holm til sitt kontor for å lufte ut uoverensstemmelsene.

– Vi var slett ikke tjent med at planleggingen til dette arrangementet sluttet på denne måten, sier ordføreren. Vestad legger ikke skjul på at han nå er glad for at arbeidet med sykkelløpet nå er i gang igjen. Vestad presiserer, at dette er et arrangement som kan få oppmerksomhet langt utover våre landegrenser.

– Jeg fikk mange henvendelser på torsdag, fra folk som syntes at sakens vending var uheldig for kommunen, meddeler Vestad.

Får sekretær

Ordføreren i Stor-Elvdal presiserer at man her må holde tunga rett i munnen, slik at man er konsekvent i saksbehandlingen, men at man her snakker om et arrangement som kan ha store positive konsekvenser for bygda.

– Vi har nå gitt beskjed til skiklubben om at vi er bekvemme med at en av våre ansatte kan være sekretær for arrangementet, sier Vestad.

– Funksjonen er frivillig, og skulle det bli aktuelt med frikjøp, skal vi være behjelpelig med dette i enkelttilfeller, så langt det lar seg gjøre, via vår aktuelle virksomhetsleder, legger han til.

På spørsmål om hva som er forskjellen nå og for få dager siden, repliserer Vestad at man nå har snakket sammen på en annen måte, og slik at man har forstått hverandre.

– Som ordfører er jeg nå meget fornøyd, avslutter Sigmund Vestad.

Glad skileder

Leder for Stor-Elvdal skiklubb, Anders Laurentz, meddeler at man nå har kommet til en løsning som er bra for både kommunen og skiklubben. Laurentz er også meget glad for at prosjektleder Roar Holm fortsetter sitt arbeid med arrangementet.

Laurentz forteller at han håper at de som vil bli spurt om å påta seg funksjoner i organisasjonskomiteen er positive til dette.

Krevde unnskyldning

Roar Holm følte seg på et tidspunkt forulempet i det offentlige rom på grunn av sine krav ovenfor kommunen. Han krevde unnskyldning for dette, og det fikk han.

– Vi har nå lagt dette bak oss og ser framover, sier Holm.

– Skiklubben og jeg har hele tiden opptrådt korrekt, og skal jeg være prosjektleder for et så stort arrangement, skal det være ryddighet i kommunikasjonen, presiserer Holm.

Møte til uka

Laurentz sier at man nå vil stille på et informasjonsmøte for arrangementet i Hamar til uka, og vil etter dette ta en endelig beslutning om de blir i stand til å ta dette store apparatet til Koppang slik de ønsker.

Lederen i skiklubben sier at han nå vanskelig kan se at det ikke vil bli stoppested for seksdagersløpet "Terrengløpet -Den store styrkeprøven" på Koppang neste år.
Den endelige beslutningen blir tatt etter at de tre representantene som skal reise på møte til Hamar har gitt sin anbefaling, og det er avholdt et oppsummeringsmøte 7. november.

Kilde: Østlendingen