Morten Buchholdt får ungdommens Idrettspris

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 19. Jul 2007

Mart'nsåpning med heder og ære

Åpningen av årets Kaupangrmart'n sto i hedersbevisningenes tegn. Ungdommens idrettspris ble tildelt Morten Buchholdt (17).

Stor-Elvdal idrettsråd står bak Ungdommens idrettspris, og det er første gang denne deles ut. I tillegg til diplom følger det også med en gavesjekk på 5.000 kroner.
– Dette var veldig overraskende, men også veldig motiverende, sier Morten Buchholdt med sjekken i hånda.
Pengene blir det ikke vanskelig å få brukt opp, ettersom et par nye ski og et treningsopphold i skitunnelen i Torsby i Sverige står på programmet før vintersesongen starter for den unge langrennsløperen.

550 treningstimer

Men det er ikke bare i skiløypa Morten Buchholdt er rask. Han er også merittert i friidrett, der det er mellomdistanse- og terrengløping som gjelder.
– Jeg har allerede kvalifisert meg til NM i Kristiansand, eller UM som det heter for oss, på 800 meter, sier Buchholdt, som legger til at han håper også å kunne gjøre det samme på 3.000 meter.
Ungdommens idrettspris er utvilsomt fortjent, bare treningsgrunnlaget til Buchholdt er på 550 timer i året i tillegg til konkurranser han deltar i.
Leder i idrettsrådet, Morten Gustu, sa at det var flere kandidater til å få prisen, og at det nødvendigvis ikke er «enere» som får den, men Morten Buchholdt er den første i historien til å motta en slik hedersbevisning fra sin hjemkommune.

Källa: Østlendingen