Gode løp av Sara og Vegard på Nannestad i Bendit skifestival

Postet av Stor-Elvdal SK - Skiskyting den 13. Feb 2011

Lørdag var det en stor gjeng fra Koppang som reiste grytidlig ned til Maura og Bjerke skiskytterklubb sitt løp i Bendit skiskyttercup. Arrangørden hadde gjort en elendig jobb og klarte å lure halve østlandet ned til stadion før de tok avgjørelsen om å avlyse for alle fra 12 år og yngre. Stor skam er min dom over arrangørens innsats. Sara og Vegard var de eneste som fikk gått og gjorde sine saker veldig bra.

Lørdag morgen kl. 0530 reiste en gjeng fra Koppang nedover. Noen av oss hadde reist fredag og overnattet hos familie sørpå. Det var fellestart i Bendit cup på Nannestad. Selv om Yr lovet ca. 12-13 minus i Maura lørdag morgen, var det blå himmel og vi trodde jo at arrangøren hadde kontroll. Da vi ankom stadion kl. 0830 viste det -25 på stadion og vi ble skeptiske. Audun, Oda, Sverre og Sara forbredet seg til start og fikk skutt inn. De gikk også rundt løypa for å gjøre seg kjent. Først kl. 09 besluttet arrangøren å utsette første start til kl. 11 og dvs at 11 og 12 åringene kunne reise hjem. Det gjorde vi og var enig i avgjørelsen, MEN med 25 minus på stadion kl. 0830, burde arrangøren klart å ta den avgjøreslen allerede kl. 06.

Sara gikk et flott langrenn, men fikk 6 bom og det er ikke topp skyting av henne. Det var mange andre som også bommet en del og med stor fart i sporet gikk Sara inn til en meget sterk andreplass i J-13 år.

Vegard var satt opp i andre start-pulje og startet først kl. 1330 og da var det nesten påskestemning på stadion. Vegard gikk et knalløp og fikk kun 3 bom på sine to skytinger. Det holdt til en 29. plass i klassen av totalt 52 løpere som fullførte. Endelig ser det ut til at Vegard fikk vist hva han er god for også på litt større konkurranser. Hele eliten fra Østlandet deltok så prestasjonen er meget bra.

Konklusjonen er at de to fra klubben som fikk gått, viste at de virkelig har blitt gode og kan hevde seg i selkap med de aller beste skiskytterne i landet.